צרכנות

בית המשפט הפקעת מחירי מזון – גזלה מאנשים קשיי יום

בית משפט השלום בעיר רמלה, קבע לאחרונה במסגרת תיק פלילי שניהל משרד הכלכלה והתעשייה כנגד בעל עסק שהפקיע מהציבור מחירי מזון בסיסיים ◄בחמשת החודשים הראשונים לשנת 2018, הוגשו כ-60 כתבי אישום, ניתנו 62 גזרי דין והוטלו קנסות עונשיים בהיקף כולל של מאות אלפי ₪ ◄מנהלת מינהל אכיפה, מסחר ומדידה במשרד הכלכלה והתעשייה הגב' זקן; "המשרד, מבצע לאורך כל השנה ובכל רחבי הארץ, אכיפה נחושה, כדי למגר את התופעה הפסולה של פגיעה בציבור הנדרשים למוצרים בסיסיים על ידי הפקעת מחירי מזון בסיסיים לרבות מבצעי אכיפה ממוקדים לגבי מפרים חוזרים וסדרתיים.
נאוה זקן
נאוה זקן

יש לנו חדשות טובות אליכם. משרד הכלכלה והתעשייה, החליט להשים קץ ל’הפקעת מחירים’ ובפרט של ‘מחירי מצרכי יסוד’. מאז ראשית השנה הזו, בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2018, טרח בחקירה והגיש אגף מינהל סחר ואכיפה כ-60 כתבי אישום נגד בעלי עסקים אשר הפקיעו מן הציבור מחירי מזון בסיסיים ובאותה ניתן מספר דומה של גזרי דין, בהם הוטלו קנסות עונשיים בשיעור כולל של מאות אלפי שקלים, זאת לצד הליכים מקלים יותר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

מהנתונים הנוספים, עולה, כי בפסקי דין, שניתנו לאחרונה, הרשיעו בתי המשפט, בתי עסק של מינימרקטים, פיצוציות ו-מכולות אשר הפקיעו מהציבור מחירי מצרכי יסוד ואף גזרו עליהם קנסות עונשיים מרתיעים ועונשים נוספים.

פסקי דין הללו, התקבלו, כאמור, בעקבות הגברת המאמצים שמשקיע ‘משרד הכלכלה והתעשייה’ הראוי לשבח, כדי להפחית את ‘יוקר המחייה’ ועל מנת למנוע פגיעה ב‘ציבור הצרכנים’ תוך ניהול חקירות ופעולות אכיפה באמצעות מינהל סחר ואכיפה בנוגע להפקעת מחירי מצרכי מזון בסיסיים מהציבור.

לאחרונה, האכיפה מתמקדת ב”מפקיעים חוזרים“. מנתוני משרד הכלכלה והתעשייה לגבי שנת 2018 בהקשר זה, עולה, כי כרבע מתוך ה’מפרים’ שנבדקו ונענשו, עדיין ממשיכים להפר את החוק ו-להפקיע מחירים, לרוב מתוך שיקולים טהורים של רווח כלכלי וזאת על אף העונשים שנקבעו להם בעבר על ידי בתי המשפט.

התמונה העולה, מנתונים אלו, על מגמת החמרת הענישה להמשך וכי חשוב שייגזר על המפקיעים עונש מרתיע ביותר שיהפוך את העבירה לבלתי משתלמת לחלוטין והדבר יביא להפסקת תופעה פסולה זו.

במקביל, גזרי הדין אשר ניתנו לאחרונה, מבטאים את מגמת ההחמרה ההדרגתית שחלה בענישה כחלק מהפנמת ההשלכות של הפקעת המחירים על הציבור תוך הדגשת החשיבות הציבורית של אכיפת החוק.

בפסק דין, שניתן בימים האחרונים, בעקבות חקירה שנערכה מטעם מינהל סחר ואכיפה במשרד הכלכלה והתעשייה באמצעות מנהל אגף האכיפה במסחר מר חזי זמיר וכתב אישום שהוגש על ידי הלשכה המשפטית במשרד, הרשיע בית משפט השלום בעיר תל אביב את הנאשם שהינו בעלים ומנהל של בית עסק לממכר מזון בעיר חולון, בעובדות המפורטות בכתב האישום וגזר עליו קנס עונשי בסך של 27,000 ₪.

 בית המשפט; החריגה הינה בבחינת גזלה מאנשים קשיי יום הנדרשים למוצרים בסיסיים…

כמו כן, חייב אותו לחתום על התחייבות בגובה של 30,000 ₪ למשך 3 שנים, לבל יעבור הנאשם עבירה על חוק זה. גזר דין זה, כולל בתוכו הפעלת התחייבות כספית קודמת של הנאשם אשר כבר הורשע בעבר בגין עבירה דומה.

בפסק הדין, הדגיש בית המשפט, כי ‘חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים’ נועד על מנת להגן על הנמנים עם השכבות החלשות מליהנות מתזונה מאוזנת.

הפקעת המחיר פוגעת ביכולת זו. חקירה זו שהובילה לגזר הדין ואשר נפתחה בעקבות תלונה, העלתה, כי בית העסק הפקיע מחירי חמישה מצרכי מזון בסיסיים; חלב, גבינה, אש”ל, מלח ולחם.

בעקבות כך, הגישה הלשכה המשפטית במשרד הכלכלה והתעשייה לבית משפט השלום בתל אביב, כתב אישום כנגד הבעלים והמנהל של בית העסק, בגין הפקעת מחירי מזון שמחירם מפוקח על ידי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.

חוק זה, מגן על הצרכן ומכוחו נקבעים, מחירי מקסימום למצרכי מזון בסיסיים שנכללים בו, כגון; לחם, חלב, ביצים, גבינות, מלח ועוד.

במקרה דומה בעיר ראשון לציון, התגלה בביקורת שנערכה בו בעקבות תלונה של צרכנים, כי הופקעו בו מחירי ארבעה מצרכי מזון: חלב, שמנת, אש”ל וחמאה בשיעור של עד 57% אחוזי הפקעה.

לפיכך, הגישה הלשכה המשפטית במשרד הכלכלה והתעשייה אל בית משפט השלום בעיר רמלה, כתב אישום בגין ביצוע עבירות אלו.

לאחר שהנאשם, הודה בביצוע העבירות, הרשיע אותו בית המשפט השלום וגזר עליו קנס עונשי בסך של 20,000 ₪.

בית המשפט, מוסיף דברים חמורים לגבי ההפקעה וקובע, כי קיימת חומרה רבה לעבירות אלו, החריגה הינה בבחינת גזלה מאנשים קשיי יום הנדרשים למוצרים בסיסיים שכאלה ובכלל מהציבור.

 נאוה זקן; ככלל בית עסק שיימצא מפר את החוק ומפקיע מחירים, ייפתחו כנגדו בהליכים פליליים

במקרה אחר שארע לאחרונה, גזר בית המשפט קנס עונשי בסך של 18,000 ₪ וכן השית התחייבות כספית בסך 30,000 ₪ על בעלת עסק מהעיר באר שבע אשר הפקיעה מלקוחותיה מחירי שמונה מצרכי מזון בשיעור מצטבר של כ 70% אחוזים (וביניהם; חלב, ביצים, שמנת, גבינה, חמאה ועוד).

במקרה נוסף, התגלה בביקורת במינימרקט בעיר ירושלים, כי החברה המפעילה את העסק הפקיעה מחירים של חמישה מצרכי מזון; שמנת חמוצה, חלב, גבינה ומלח בשיעור הפקעה של למעלה מ- 100% ובעקבות כך, הוגש כתב אישום לבית המשפט השלום בירושלים בגין ביצוע עבירות אלו.

לאחר שהודתה בביצוע העבירות הנזכרות למעלה ובהסכמתה, הרשיע בית המשפט את הנאשם בביצוע העבירות וגזר עליה קנס עונשי בסך של 22,600 ₪ וכן חייב אותה לחתום על התחייבות בסך של 30,000 ₪ להימנע מביצוע עבירות על החוק למשך 3 שנים.

מנהלת מינהל אכיפה, מסחר ומדידה במשרד הכלכלה והתעשייה הגב’ נאוה זקן; “המשרד, מבצע לאורך כל השנה ובכל רחבי הארץ, אכיפה נחושה, כדי למגר את התופעה הפסולה של פגיעה בציבור הצרכנים על ידי הפקעת מחירי מזון בסיסיים לרבות מבצעי אכיפה ממוקדים לגבי מפרים חוזרים וסדרתיים.

משרד הכלכלה והתעשייה, ינקוט בכל הפעולות הנדרשות על מנת להרתיע בעלי עסקים מלהפר את החוק ולהפקיע מחירים, וימשיך לפעול על מנת להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה עם האחראים לכך.

ככלל בית עסק שיימצא מפר את החוק ומפקיע מחירים, ייפתחו כנגדו בהליכים פליליים ובנוסף לכך, תבוצע בו ביקורת נוספת, כדי לוודא שההפקעות תוקנו והוראות החוק נשמרות”.

באחריות כל העוסקים במכירת מוצרים הנתונים בפיקוח מחירים, הן במכירה לקמעונאי והן במכירה לצרכן, להתעדכן במחיר המרבי העדכני למוצרים וכן בעדכוני המחירים השוטפים המופיעים בחוק ולמנוע מצב שבו הצרכן משלם עבור מוצר יסוד יותר מהקבוע בחוק.

ניתן להתעדכן במחירים בין היתר בכתובת הבאה של; מחירי מוצרי צריכה בפיקוח ולהגיש תלונות על ‘הפקעת מחירים’ של ‘מוצרי מזון בפיקוח’ באתר משרד הכלכלה והתעשייה.

About the author

משה נעים

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן