בריאות הציבור חקלאות ישראל צרכנות

משרד החקלאות: זהירות ביצי שליו עם תווית יוסף אזולאי

הואיל ומשק זה אינו מאושר לשיווק ביצי שליו ובבדיקות נוספות אושר, כי מדובר בחיידק סלמונלה מזן טיפימוריום המסכן את בריאות הציבור ונמצא, כי ביצים ממשק זה ("שליו הזהב יוסף אזולאי, מיוצר ברמות מאיר") מוצעות לשיווק בחנויות, משרד החקלאות, מזהיר וקורא לציבור שלא לצרוך את ביצי השליו שעליהן התווית "שליו הזהב יוסף אזולאי, מיוצר ברמות מאיר" וזאת עד להודעה חדשה.
ביצי שְׂלָו
ביצי שְׂלָו

משרד החקלאות מזהיר היום (יום ראשון, י”א תמוז תשע”ח) את הציבור הרחב מצריכת ביצי שְׂלָו שעליהן התווית; “שליו הזהב יוסף אזולאי, מיוצר ברמות מאיר” – עד להודעה חדשה.בעקבות ניטור שערכו מפקחי השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות במשק שלווים במושב רָמוֹת מֵאִיר, הנמצא כ-4 קילומטר דרומית מזרחית לעיר רחובות במועצה אזורית גזר, נמצאו במשק חיידקי סלמונלה מזן שעלול לפגוע בבריאות הציבור.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אגף דוברות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מסר באמצעות מר ישראל סרנגה לפורטלכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי עם קבלת התוצאות הראשוניות המעידות על נגיעות בחיידק הסלמונלה, משרד החקלאות הטיל הסגר על המשק ואסר על שיווק ביצי השליו ממנו.

זאת ועוד; הואיל ומשק זה אינו מאושר לשיווק ביצי שליו ובבדיקות נוספות אושר, כי מדובר בחיידק סלמונלה מזן טיפימוריום המסכן את בריאות הציבור.

ונמצא, כי ביצים ממשק זה (“שליו הזהב יוסף אזולאי, מיוצר ברמות מאיר“) מוצעות לשיווק בחנויות, משרד החקלאות, מזהיר וקורא לציבור שלא לצרוך את ביצי השליו שעליהן התווית “שליו הזהב יוסף אזולאי, מיוצר ברמות מאיר” וזאת עד להודעה חדשה.

ביצי שְׂלָו של יוסף אזולאי מושב רמות מאיר
ביצי שְׂלָו של יוסף אזולאי מושב רמות מאיר

 מהו חיידק סלמונלה – Salmonella

חיידק הסלמונלה הוא הגורם למחלת הסלמונלוזיס בבני אדם ובעלי חיים, כאשר הסימן הקליני העיקרי הוא דלקת בדרכי העיכול (Gastroenteritis).

חיידק הסלמונלה, כמו ה- Shigella וה- Campylobacter, שייך למשפחת ה-Enterobacteriaceae.

קיימים יותר מ- 2300 סרוטיפים של החיידק. מכל הסרוטיפים הידועים, רק כ- 10% הינם פתוגנים ויכולים לגרום להתפתחות המחלה בבני אדם.

החיידק רגיש לטמפרטורות גבוהות וטיפול מזון בחום משמיד את החיידקים; אולם קיים סוג של סלמונלה W775 senftenberg S.

העמיד פי 10-20 ל-חום ולפעמים ניתן למצוא אותו בחלב שעבר פסטור.

כשהקפאה או צינון אינם משמידים את החיידק ואפשר למצוא גם בטמפרטורה של 10 מעלות התפתחות איטית של החיידק.

חלק מהסרוטיפים של הסלמונלה הינם ‘פתוגנים’ רק לבני אדם. הידועים יותר Salmonella typhi ו- paratyphi .S עוברים לבני אדם בעיקר דרך המים או הצואה, הרבה פחות דרך המזון.

מזונות נשאים הם בעיקר חלב לא מפוסטר או מזון המזוהם בהפרשות אנשים הנושאים את החיידקים.

הקבוצות העיקריות של הסלמונלה הפתוגני לבני אדם ובעלי חיים והמועברת לבני אדם באמצעות מזון, הן;

  • Salmonella enteritidis
  • Salmonella virchow
  • Salmonella blockley
  • Salmonella agona

 הסימנים הקליניים של המחלה;

שלשולים, כאבי בטן מלווים בהתכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות והקאות. סימנים המאופיינים גם למחלות מעיים הנגרמות על ידי חיידקים אחרים. המחלה נגרמת מחדירת החיידק למעי ומכאן החום הגבוה והסימנים הקליניים שצוינו.

יש לציין שחיידקי סלמונלה אינם מחוללי מחלה על ידי יצירת טוקסינים, כמו חיידקי סטפילוקוקוס, אלא על ידי התפתחות החיידקים במעי.

לכן, התפתחות המחלה איטית יותר ונמשכת בין 6 ל- 72 שעות ובממוצע בין 12 ל- 36 שעות כאשר מסטפילוקוקוס או חיידקים אחרים המייצרים טוקסינים, התפתחות המחלה מהירה יותר ונעה בין שעה ל- 6 שעות.

בנוסף לסימנים הקליניים האמורים, ישנן לפעמים תופעות חמורות יותר כמו אלח דם (ספטיצמיה) היכולה להסתיים ב-מוות, במיוחד אצל ילדים. ביטוי הסימנים הקליניים דורש נוכחות מינימום של חיידקים מחוללי המחלה.

במחלת הסלמונלוזיס, על פי הספרות, הכמות המינימאלית של החיידקים הנדרשת הינה 10,000. ניתן למצוא את סימני המחלה גם בערכים נמוכים יותר (10 עד 100 חיידקים) כשאוכלים מזון עם ריכוז גבוה של שומן וריכוז נמוך של מים פעילים, כמו; שוקולד או גבינה שמגנים על החיידקים מחומצות הקיבה. כמו כן, גם בחטיפים יבשים, בתנאים מסוימים החיידק עמיד.

אנשים שנדבקו במחלה, יכולים להפריש את החיידק עד 6 חודשים לאחר היעלמות הסימנים הקליניים ובתקופה זו, הם עלולים לזהם מזון אם לא מקפידים על תנאי היגיינה נאותים.

 שכיחות הסלמונלוזיס בישראל

​בשנים האחרונות ישנו גידול מתמיד במספר הסלמונולוזיס בבני אדם. בשנת 1993 מסך הכל התפרצויות של הרעלות מזון, 36.8% נגרמו מחיידק הסלמונלה לעומת 17.4% ב- 1987.

המחלה מופיעה בעיקר בילדים מגיל 0 עד 5, בזקנים ובאנשים שהמערכת החיסונית שלהם אינה תקינה.

העליה במקרי הסלמונלוזיס בשנים האחרונות הינה כתוצאה מהעליה בנוכחות S ,PT4 .enteritidis סרוטיפ אלים הגורם למחלה קשה במיוחד בילדים.

 מקור המחלה

​המקור העיקרי של ‘מחלת הסלמונלוזיס‘ הינו מזון מזוהם ובמיוחד מזון מן החי (מבעלי כנף, ביצים, חלב וכו’). בבעלי כנף הסלמונלה אנטריטידיס, יכולה להתפתח על העור וגם בתוך הגוף של העוף.

זיהום העופות (בעיקר תרנגולות) נגרם מסביבת הגידול וגם מאכילת מספוא מזוהם.

חיידקי סלמונלה
חיידקי סלמונלה

הסלמונלה אנטריטידיס, יכולה להתפתח במערכת הרבייה של העוף וכך מועברת לביצים. סטטיסטית ביצה אחת מתוך 1000 ביצים, תהיה נגועה בחיידק סלמונלה אנטריטידיס.

ניתן למצוא את חיידק הסלמונלה אנטריטידיס גם במזון שלא עבר טיפול בחום וזוהם ממגע עם בעלי חיים המפרישים את החיידק, או במזון שזוהם על ידי צואה, מים, או מסביבה מזוהמת.

 מניעת העברת סלמונלוזיס

​כדי למנוע זיהום בסלמונלה צריכים למנוע את המגע בין חומר גלם מזוהם לבין מזון שעבר טיפול בחום המשמיד את החיידקים.

שמירת טמפרטורה נמוכה מ- 5 מעלות צלסיוס מונעת התפתחות חיידקים.

אחזקת ביצים בטמפרטורה עד 20 מעלות צלסיוס לתקופה של 21 יום מונעת התפתחות חיידקים בעזרת חומר הנמצא בתוך חלבון הביצה ומעל תכונות של אנטיביוטיקה.

שטיפת ביצים, יכולה לגרום לחדירת החיידקים לתוך הביצים, לכן בישראל, חל איסור לשטוף את הביצים.

שירות המזון פרסם בספטמבר 1994, תקנה הקובעת את תנאי האחסון, ההובלה והשיווק של ביצים, כדי למנוע התפתחות חיידקי הסלמונלה.

שיטת HACCP במפעלי מזון, יכולה למנוע זיהום והתפתחות חיידקי סלמונלה במזון.

חשיבות רבה במניעת התפתחות המחלה, יש בעריכת בדיקות צואה לאנשים החולים ב’דלקות מעיים’. זו דרך לקבוע באם חיידקי סלמונלה, הם גורמי המחלה.

היום רק 1% ממקרי הסלמונלוזיס, מדווחים ל’מערכת הבריאות’. לא פחות חשוב הוא ‘התחקיר האפידמיולוגי’ בסמוך למועד האירוע.

תחקיר אפידמיולוגי, נכון יכול להביא לגילוי מהיר של המזון המזוהם ולהוצאתו מהשיווק. המידע על חיידקי הסלמונלה, הובא מתוך אתר משרד הבריאות – חיידקי סלמונלה.

דילוג לתוכן