בריאות הציבור חדשות בריאות

מדוזות – טיפים של משרד הבריאות לנצרבים ממְדוּזָה

משרד הבריאות; יכולת הארס של מְדוּזָה, יכולה אפילו להרוג חיה מימית קטנה, בבני אדם, לרוב תופיע פריחה, אודם וצריבה עד לכדי שלפוחית ואף במקרים מסוימים לכדי כיווץ שרירים. דרגת הפגיעה לרוב, תלויה ב'סוג המדוזה' ◄ עשה ואל תעשה למתן טיפול מיידי; הרחיקו מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק ◄ ליצוק על הכווייה מיץ לימון אמיתי, חומץ רגיל, חומץ תפוחים, המנטרלים את הרעל.
מדוזה על חוף הים
מדוזה על חוף הים

שמה של ‘מְדוּזָה’ הושאל מדמותה של מדוזה המופיעה במיתולוגיה היוונית שהייתה דמות נשית מפלצתית עם נחשים מתפתלים במקום שיער. על פי ויקיפדיה רוב המינים של המדוזות שייכים למחלקה גדולה זו אך חלק שייכים גם למחלקות נוספות של צורבים: הידרתים, המחלקה Staurozoa (בעלי גבעול) וצרעות הים. כל אלו מכונים לעיתים כמדוזות.

■ רוצה עוד עדכונים? הצטרפ/י לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

לרגל גל המדוזות ההולך ומתגבר בחופי ישראל, פרסם משרד הבריאות, כי כמו בכל שנה בקיץ, המדוזות מגיעות לביקור בחופי מדינת ישראל והוא מפרסם לציבור את המלצותיו לדרכי הטיפול וההתמודדות בעת מגע או צריבה ממדוזה.

בימי הקיץ החמים ועם התחממות מי הים התיכון, נודדות המדוזות אל חופי ארצנו. המְדוּזָה, הינה חיה מימית, מבנה החיה מורכב מגוף וזרועות צייד.

זרועות אלו, מכוסות לכול אורכן בחוטי ארס (נוירוטוקסין, הנחשב ל”רעלן” אשר משבש את תפקודם התקין של תאי מערכת העצבים.

תפקיד הארס של מְדוּזָה, בעת מגע עם טרף, נועד למעשה “לשתק” את ה”קורבן“. אך למרות היכולת של הארס אף להרוג חיה מימית קטנה.

בבני אדם, לרוב תופיע; פריחה, אודם וצריבה, עד לכדי ‘שלפוחית’ ואף במקרים מסוימים לכדי ‘כיווץ שרירים’. חשוב לציין, כי דרגת הפגיעה לרוב, תלויה ב‘סוג המדוזה’.

במידה והחלטתם לטבול במימי הים התיכון בתקופה זו, עליכם לדעת, כי גירוי לעור, יכול להתרחש גם ללא מגע ישיר עם גוף המדוזה ואף עם מדוזות אשר נסחפו לחוף ואינן במים.

█ אסור לשטוף את צריבת המדוזה במים מתוקים

מדוזה בים
מדוזה בים

אנשי משרד הבריאות, ממליצים, כי במידה ונעקצתם-נצרבתם על ידי המדוזה עצמה (אשר לרוב גם נצמדת לגוף) וגורמת לצריבה קשה, עליכם לנקוט בצעדים הבאים של עשה ואל תעשה למתן טיפול מיידי;

הרחיקו מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק, מבלי לשפשף את האזור על מנת שלא להחמיר את חדירת הארס לתוך העור.

יש ליצוק על הכווייה מיץ לימון אמיתי, חומץ רגיל, חומץ תפוחים, המנטרלים את הרעל. רכיבים אלו לרוב מצויים בסוכת המציל למקרים מסוג זה או שניתן להצטייד מבעוד מועד במגבוני חומץ הנרכשים בבתי המרקחת. אין לנקות את האזור הפגוע באלכוהול.

אסור לשטוף את צריבת המדוזה במים מתוקים משום שאלו גורמים להתרחבות ופיצוץ התאים הרעילים והרחבת המגע ביניהם לבין אזורים “נקיים” בעור.

על מנת לסלק את תאי הארס, יש למרוח את אזור הצריבה ב; סודה לשתיה או טלק עם מי -ים ולקלף בזהירות כשהאזור מתייבש מבלי לשפשף את האזור.

בילדים קטנים בפרט ובמבוגרים בכלל, חשוב להדגיש, כי במידה ורואים תסמינים חשודים מעבר לאודם או צריבה מקומית (תגובה של היצרות דרכי הנשימה, קשיי נשימה, חולשה, נפיחות בגרון, הכחלת המקום הפגוע, נפיחות מעבר לרגיל; בצקת, תגובה אלרגית קשה).

יש להגיע במהירות האפשרית אל בית החולים או למרכז רפואי הקרובים לקבלת טיפול מיידי או להזמין ניידת טיפול נמרץ.

דילוג לתוכן